Děti a kapesné

Jaké kapesné dávat dětem? Aneb kapesné není za co, ale na co.

Kdy dítě začíná vnímat hodnotu fyzických peněz? A kdy by tedy mohlo dostávat kapesné? ptají se obvykle rodiče malých dětí. „Nejčastěji se doporučuje období nástupu do první třídy, kdy se dítě stává školákem a tím i získává určitou důvěru, že zvládne hospodařit se svou vlastní částí rodinného rozpočtu,“ říká kolegyně Veronika Kalátová, lektorka finanční gramotnosti a dodává, že přesný věk není tak podstatný. „Důležité je, že společně objevujete nové věci a ukazujete dítěti, že mu chcete pomoci vytvářet zdravé finanční návyky.

Jak stanovit správnou výši kapesného? Měla by se měnit podle věku dítěte?

Výše kapesného by měla odpovídat věku dítěte a také tomu, na co ho bude používat. Pro malé děti může stačit malá částka na drobné výdaje a část na spoření, zatímco starší děti, které už řeší například obědy nebo dopravu, mohou dostávat více. Výše kapesné roste s věkem a jeho zvyšujícími se finančními potřebami.

Přemýšlíte nad kapesným, ale nejste si jistí, jak vlastně začít s dětmi o penězích mluvit? Podívejte se na náš článek Jak mluvit s dětmi o penězích, který vám s tím pomůže.

Proč by kapesné nemělo být odměnou za domácí práce?

Pokud dítě dostává peníze za úklid nebo za školní výsledky, může si zvyknout vnímat povinnosti jako obchodní transakci, místo aby je bralo jako přirozenou součást rodinného života. Děti, které jsou odměňovány za vynesení koše nebo umytí nádobí, mohou postupně začít očekávat finanční odměnu za každou běžnou činnost. Je důležité, aby si uvědomily, že péče o domácnost patří ke společné odpovědnosti všech členů rodiny. Koneckonců, když rodiče vaří večeři nebo uklízí, také za to nedostávají zaplaceno.

Jak dětem vysvětlit, že kapesné není „za něco“, ale že je určeno k hospodaření a učení finanční odpovědnosti?

Hodně záleží na tom, co chcete, aby se dítě s kapesným naučilo. Nerozlišujme penězi, zda dítě bylo „hodné“ nebo „zlobilo“. Je důležité dítěti vysvětlit, že jde o nástroj, který mu pomůže rozvíjet schopnosti správně hospodařit, plánovat výdaje a uvědomovat si hodnotu peněz. Rodiče by měli s dítětem mluvit o tom, jak kapesné využít – jakou část si může nechat na okamžitou útratu, jakou si je třeba šetřit na větší věci nebo zda chce i pomáhat nebo dát dárek druhým. Čím jsou starší, tak mohou dostat vyšší důvěru a zodpovědnost za další své nákladové položky jako jsou pomůcky do školy, paušál za mobil, budou platit jídelnu, dopravu, kroužky, výlety a podobně.

Mělo by dítě dostávat kapesné pravidelně, nebo si jej občas také nějakým způsobem zasloužit?

Pravidelnost je klíčová. Dítě by mělo vědět, kdy kapesné dostane, aby si mohlo plánovat své výdaje. Pokud by kapesné dostávalo jen za „zásluhy“, mohlo by se stát, že nebude mít možnost se učit dlouhodobému hospodaření. Nad rámec kapesného ale může mít možnost si peníze přivydělat – například za umytí auta, posekání zahrady aj. Interval je ideální měsíčně, neboť máme v Čechách měsíční příjmy, ale u malých dětí je možné nastavit ze začátku týdenní či dvoutýdenní frekvenci.

Jak rodiče mohou dětem pomoci s rozdělením kapesného mezi útratu a spoření?

Dobrým způsobem je rozdělení peněz do několika kategorií. Například dítě si může část nechat na okamžité výdaje, část si odložit na větší cíl a část si třeba šetřit dlouhodobě. Můžete s dítětem vytvořit sklenice označené „na útratu“, „na spoření“ a „na větší přání“. Postupně se dítě naučí vyvažovat své potřeby a přání. Někteří rodiče si možná ještě vzpomínají na obálkovou metodu, která může sklenice nahradit.

Je lepší dávat kapesné v hotovosti, nebo ho posílat na dětský bankovní účet?

U malých dětí vždy začínáme s hotovostí, aby měly hmatatelnou představu o penězích a mohly s nimi přímo manipulovat. Starší děti, které už chápou elektronické peníze v rámci počítačových her, jsou již zralé na to pochopit také základy bankovnictví a jak funguje platební karta. Pak je možné kapesné posílat na účet, kde se naučí pracovat s kartou a sledovat své výdaje. Na druhém stupni základní školy dokáží již pochopit i příkazy k úhradě.

Co dělat, když dítě utratí celé kapesné hned a pak chce další peníze?

Je důležité dodržet pravidlo, že pokud dítě kapesné utratí, další peníze nedostane dříve než v obvyklém termínu. To ho naučí přemýšlet o svých výdajích a plánovat si je. Rodiče mohou s dítětem rozebrat, proč peníze tak rychle utratilo a jak se tomu příště vyhnout. Mohou se domluvit, že si děti uschovají své peníze u rodiče a nechají si je vyplácet týdně, aby vydržely celý měsíc.

Mělo by se kapesné vázat na rodinný rozpočet a učit děti vnímat finanční realitu domácnosti?

Ano, děti by měly mít představu o tom, že peníze nejsou nekonečné a že rodinný rozpočet zahrnuje různé výdaje. Mohou se například dozvědět, že stejně jako rodiče mají svůj rozpočet na měsíc, i ony mají své kapesné (vlastní rozpočet) na určité období a musí s ním vyjít.

Jsem investiční a hypoteční specialistka s 23 letou praxí, klientům poskytuji také finanční mentoring. Pravidelně moderuji webináře Finanční rodiny, kde od nás získáváte tipy, kam optimálně směřovat vaše úspory a dosáhnout finanční svobody. V oboru se stále vzdělávám, mám profesní titul PFP - poradce finančního plánování.

Máte otázku?

Využijte konzultaci zdarma