Odvětví finančního poradenství se netěší v naší zemi té nejlepší pověsti. Částečně za to může i systém, jakým jsou poradci odměňováni.
„V prvním půl roce se dostaneš na 3 000 bankovních jednotek měsíčně, to je jen 10 rodin se všemi produkty, po roce už Ti může chodit 50 000 Kč měsíčně.“ Pokud si myslíte, že tyto náborové řeči jsou v branži finančního poradenství minulostí, mýlíte se. Naše kolegyně zažila podobný “verbovací” rozhovor před pár měsíci. Zatajila, že pracuje pro nás a když ji oslovili, šla si to poslechnout z čisté zvědavosti.
Na bázi obchodních cílů funguje stále většinová část poradenského trhu u nás s bankami v čele. „Musím prodat ještě 4 spotřebáky, nezajímá je, že dělám hodně investic. Cíle jsou cíle.“ Slyšela jsem nedávno od zaměstnankyně nejmenované bankovní instituce. Tento přístup má za následek to, že i poradci a bankéři, kteří chtějí lidem prodat to nejlepší, to nakonec neudělají. Protože sami musí z něčeho splácet hypotéku a živit děti.
Cesta z této slepé uličky ale existuje. Je jí změna byznys modelu. Pokud je totiž poradce placen za svou práci klientem místo finanční instituce, je závislý na spokojenosti klienta. Tato změna přemýšlení je zcela zásadní a umožňuje dělat poradenskou práci “čistě” – tak, jak by měla být. Pro klienta to znamená také změnu. Poradenské služby už pro něj nejsou “zdarma”, ale platí za finanční plán, konzultace a další práci poradce. Za jistotu toho, že mu poradce neudělá produkt pro produkt.
Možné cesty:
Tyto modely dnes realizují v České republice výhradně poradci a poradenské firmy, ne banky. Vyžadují vysokou úroveň znalostí a schopnost klientovi dodávat servis – být skutečně k dispozici pro konzultace, řešit požadavky obratem, pravidelně aktivně komunikovat. Poradci a poradenské firmy s mnoha klienty na jednoho poradce přechod bez “protřídění” klientů nezvládnou. Mnozí se bojí reakce klientů natolik, že ze snah nakonec vycouvají. Zůstanou tak v klasickém provizním modelu, a aby si vydělali, jsou nuceni jít cestou předplacených poplatků a pojišťování “prkotin”.
My sami řešíme naši filozofii denodenně. Pro mnoho klientů je poradce “zdarma” lákavější a nevidí důvod pro to platit něco zdánlivě „navíc“. Čelíme tak otázce, jestli klienta odmítnout, nebo mu produkt udělat přes to, že to bude “jednorázovka” a dlouhodobě se o něj nebudeme moci tak dobře starat. Není to jednoduché a neustálé si připomínáme, proč to máme takto: Produkty, které podle nás nejsou pro klienta dobré, neděláme a nikdy dělat nebudeme.
Víte, v jakém modelu funguje váš poradce? Nebo se o peníze staráte sami?
V článku vycházím z rozhovorů s bankéři, poradci a majiteli broker poolů v České republice a z byznys modelů jejich firem.